Wszędzie tam gdzie mamy do czynienia z komputerami mamy też do czynienia z plikami. Na naszym dysku twardym w komputerze, karcie pamięci w aparacie czy pendrivie mamy zapisane tylko i wyłącznie pliki.

Jeżeli dysponujemy logiem czy też zdjęciem oznacza to, że mamy plik graficzny zawierający nasze logo lub zdjęcie.

 

Aby nasze komputery nie pogubiły się w tym wszystkim istnieją różne rodzaje plików.  System Windows rozpoznaje rodzaj pliku po tak zwanym rozszerzeniu. Pełna nazwa każdego pliku składa się z jego nazwy własnej, kropki i najczęściej (nie zawsze) trzech liter, które właśnie są rozszerzeniem.

Jeżeli nie uaktywnimy odpowiedniej funkcji wyświetlania to nie będziemy ich widzieć ale system poprzez ikonę poinformuje nas co to za plik.

 

Przykładowo:

.txt – plik tekstowy, .doc – plik Worda, .mp3 – muzyka, .jpg – obrazek itd.

 

Pliki graficzne możemy podzielić na dwa rodzaje: wektorowe i bitmapowe.

 

W dużym uproszczeniu:

w plikach wektorowych obraz jest zapisany poprzez jego matematyczny opis, a więc obrazek z kółkiem wygląda mniej więcej tak:

  1. Mamy kółko
  2. Jego środek leży tu i tu
  3. Jego promień wynosi tyle i tyle
  4. Jest on koloru takiego i takiego
  5. Obszar poza kółkiem jest koloru takiego i takiego.

Głównymi zaletami plików wektorowych jest to, że możemy je dowolnie skalować (z 2 milimetrowego kółeczka możemy zarobić  10 metrowy bilboard bez straty jego jakości, łatwo się modyfikuje poszczególne elementy grafiki.
Najczęściej wykorzystujemy pliki wektorowe do tworzenia logotypów, prac graficznych składających się z określonych kształtów w danych kolorach.
Niektóre urządzenia wręcz wymagają projektów w formie plików wektorowych, aby móc za ich pomocą wykonać jakąś pracę np. grawerowanie laserowe, haftowanie, wycinanie w folii na ploterze tnącym, czy też wycinanie liter przestrzennych ze styroduru lub plexi.

 

W plikach bitmapowych każdy Punt (pixel) obrazu jest opisany po kolei czyli:

  1. Pierwszy ma kolor taki a taki
  2. Drugi ma kolor taki a taki
  3. Trzeci ma kolor …..

Najczęstsze pliki bitmapowe z którymi mamy do czynienia to: zdjęcia z aparatów cyfrowych,  zeskanowane dokumenty, zrzuty ekranowe. Każdy plik bitmapowy posiada swoją rozdzielczość  - im ona wyższa tym plik większy i co za tym idzie można go wydrukować w większym rozmiarze.

 

Grafika po lewej narysowana w programie do grafiki wektorowej a po prawej bitmapowej:

plik wektorowy        plik rastrowy

 A tu ich powiększenia:

plik wektorowy     plik rastrowy

 

 

Poniżej kilka najczęściej spotykanych rodzajów plików graficznych:

.jpg – grafika bitmapowa – format opracowany na potrzeby Internetu dzisiaj barzo popularny

.tif - grafika bitmapowa – format opracowany na potrzeby druku

.gif – grafika bitmapowa – format opracowany na potrzeby Internetu przyjmuje przeźroczystość

.png – grafika bitmapowa – nowszy format opracowany na potrzeby Internetu przyjmuje przeźroczystość

.psd – grafika bitmapowa – macierzysty format programu Photoshop

.bmp – grafika bitmapowa – systemu Windows

.cdr – grafika wektorowa – macierzysty format programu Corel

.ai  – grafika wektorowa – macierzysty format programu Ilustrator

.eps – grafika wektorowa – format uniwersalny

 

Bardzo popularnym formatem graficznym jest dzisiaj .pdf – stał się on jakby uniwersalnym formatem – jest on wektorowy ale należy pamiętać że może zawierać wewnątrz  elementy bitmapowe.

 

Proces zamiany pliku wektorowego na bitmapowy nazywamy pasteryzacją a bitmapowego na wektorowy wektoryzacją.

 

Nasze marki:                                            

Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!